Glad tisdag, hörni! Det finns vissa ögonblick i en frilanskarriär som känns lite extra. När det där “Hej Maria, vi skulle gärna vilja boka dig” dyker upp i inkorgen. Nu vänder jag mig kanske först och främst till er som precis som jag frilansar och driver eget, men jag tänker att ett sådant här mer matnyttigt inlägg innehåller tips som med lite modifikation går att applicera på fler områden. Vi ska prata om något som många tycker är lite klurigt, nämligen att pitcha.Att pitcha betyder kort och gott att sälja in sig själv, sina tjänster och sin kunskap. För en fotograf handlar det inte bara om att visa upp sina bästa bilder, utan om att bygga förtroende, visa förståelse för kundens värld och förmedla känslan av att just du är rätt person för jobbet. Jag får då och då frågor om hur jag har rott hem några av mina största uppdrag, som att bli officiell fotograf för Tons of Rock, till exempel. Ibland handlar det om tur och tajming. Men framför allt handlar det om hur du pitchar. Det är inte alltid enkelt att sälja in sig själv, här i Norden är vi ju inte direkt kända för att prata högt om våra styrkor. Men jag lovar det blir enklare med tiden, precis som allt annat du övar på. Framför allt handlar det om att börja se sitt yrkesjag mer som en produkt, och att inte ta ett nej personligt.Här är fem tips som kan hjälpa dig att nå fram till din drömkund:Gör din research – på riktigtInnan du ens börjar formulera ditt mail måste du lära känna kunden. Hur ser deras visuella ton ut? Vilken känsla vill de förmedla? Gå igenom deras sociala medier, kampanjer och bildspråk. När du verkligen förstår deras estetik kan du också visa hur din stil kompletterar eller lyfter deras uttryck.Skräddarsy din presentationEn generell presentation märks direkt. Skriv istället lite mer som om du redan vore en del av deras team. Lyft fram tidigare uppdrag som liknar det de gör och förklara kort varför just din blick och ditt arbetssätt skulle passa dem. Har du inget exakt liknande uppdrag i bagaget? Då får du tänka kreativt, visa något som motsvarar eller kompletterar. Låt bilderna tala, och välj smartVisa hellre fem bilder som verkligen speglar din stil än tjugo spretiga. Se till att bilderna du väljer kommunicerar rätt ton och känsla. Jobbar kunden med mode? Visa hur du fångar textur, rörelse och ljus på ett sätt som känns redaktionellt. Är det musik? Lyft fram energi, närvaro och känsla.Våga visa personlighetBakom varje bild finns en människa, och kunder anlitar inte bara ett kamera, de anlitar ett samarbete. Skriv några rader som visar vem du är och vad som driver dig. Passion och nyfikenhet smittar, och ofta är det just det som gör att du blir ihågkommen. Se också till att dina sociala kanaler och din hemsida är uppdaterade och representativa när du börjar pitcha. Chansen är stor att din drömkund klickar sig in för att kika närmare, och då vill du ge ett starkt första intryck.Följ upp på ett snyggt sättOm du inte får svar, vänta några dagar och följ upp på ett vänligt och avslappnat sätt. Ett enkelt “Hej, hoppas allt är bra! Jag ville höra om du hunnit kika på mitt mail” räcker långt. Visa engagemang men stressa inte, ha respekt för att folk kan vara upptagna. Att våga pitcha handlar i grunden om att tro på sitt arbete och att våga visa det. Så skriv det där mailet, tryck på send, och fortsätt framåt. Din drömkund kanske sitter där just nu och väntar på att upptäcka dig!Vad tänker du, har du något eget tips som fungerat bra för för dig när du pitchar? Berätta gärna i en kommentar. Ha en fin dag!Läs också: Tons of Rock street style dag 4