I fredags hade jag den stora äran att vara inbjuden som paneldeltagare på Handelskammaren Mälardalens frukostevent på Club 700 i Örebro. En fullsatt sal, tidig morgon, två koppar te, och en spännande diskussion om digitala kreatörer och influencer marketing. Foto: Anna Kvarnström Foto: Anna KvarnströmI kombination med mitt arbete som fotograf är jag ju också verksam som konsult inom PR, marknadsföring och sociala medier, områden som följt mig genom större delen av mitt yrkesliv. Från tiden på PR-byrå i Stockholm till mina tolv år i Oslo hos Varnergruppen, där jag bland annat grundade och drev Bik Boks sociala kanaler. Parallellt har jag även alltid bloggat och fungerat som en slags semi-mikroinfluencer, vilket gett mig värdefull insyn i båda sidor av branschen och en förståelse för samspelet mellan varumärken och kreatörer, som jag har stor nytta av i mitt arbete idag.För mig är influencer marketing lika självklart som klassiska pressmeddelanden en gång var. Men det är långt ifrån en självklarhet för alla, och just därför var det extra roligt att få prata om varför dessa röster spelar en betydande roll i dagens medielandskap. Foto: Anna KvarnströmEn poäng jag lyfte fram är att det inte bara handlar om digitala kreatörers innehåll i sig, utan också om relationen till följarna. Digitala kreatörer är duktiga på att bygga gemenskaper, de bjuder in sina följare i en dialog och skapar en känsla av samhörighet som ingen traditionell annons riktigt kan matcha.Jag passade också på att betona att det tar tid, talang och tålamod att bygga en framgångsrik digital plattform. Många utanför branschen tror ibland att det "bara är tur" eller att det sker över en natt, men verkligheten är en annan. Bakom varje starkt konto ligger massor av arbete och uthållighet. Att publicera regelbundet, skapa relevant och engagerande innehåll och samtidigt hålla fast vid sin unika röst, det är det som på sikt avgör vilka som lyckas. Branschen är stenhård, men också väldigt härlig för den som orkar hålla ut. För mig finns en stor respekt i just det hantverket. Foto: Anna Kvarnström Foto: Anna Kvarnström Foto: Anna Kvarnström Mina fina kollegor Anna och Linda-Olivia. Proffsiga Jesper och Jessica från Handelskammaren Mälardalen. Jag hade på mig tröja från Stylein, en klänning från H&M, byxor från Residus och skor från Ganni. Efter panelen blev det mingel, många nyfikna frågor och fina samtal, vilket var väldigt trevligt. Och det serverades prinsesstårta! Den enda tårtan, om ni frågar mig. Det var en snabb summering av min fredag på scen!